Illuminae (Amie Kaufman & Jay Kristoff) - Book Review

12/23/2016 03:47:00 odp.

Původní název: Illuminae
Český název: Illuminae
Autor: Amie Kaufman & Jay Kristoff
Počet stran: 608
Jazyk: Čeština
Formát: Vázaná s přebalem
Nakladatelství: CooBoo
Překlad: Richard Podaný
Rok vydání: 2016
Žánr: sci-fi, young adult
Oficiální anotace (CZ): Píše se rok 2575 a dvě znepřátelené korporace jsou ve válce kvůli planetě, která je stěží něčím víc než obřím kusem kamene pokrytým ledem. Obyvatele před útokem nikdo nevaroval, nikomu na nich nezáleží. Kady je nucená spojit se s bývalým přítelem Ezrou a pod nepřátelskou palbou se snaží dostat k evakuační lodi, která oba dostane do bezpečí. Jenže po celé planetě se šíří zmutovaná epidemie. Úniková flotila se snadno může stát pastí a jejich hrobem.

Moje recenze: Když Illuminae poprvé vyšlo v angličtině, nijak mě ta kniha nezaujala, protože sci-fi příliš nevyhledávám a většinou jsem se u těch knih trošku nudila. Jenže pak se o tom všude začalo mluvit, sklízelo to kladné recenze ze všech stran, takže jsem začínala být zvědavá. No a nakonec jsem zjistila, že ji vydají u nás, tak jsem si hezky počkala. Knížka se ke mně dostala jako recenzní výtisk od e-shopu Megaknihy. A co na ni tedy říkám?

Nejvíc jsem byla zvědavá na tu formu. Podobně je totiž napsaná třeba Love, Rosie, kde mi to trošku vadilo a bylo to takové neosobní. Ale Illuminae je dokonalý už jenom tím vzhledem, protože takhle úžasně graficky zpracovanou knihu jsem už dlouho neviděla. No, vlastně ještě asi nikdy neviděla. Přeložit to, aby tam některé věci seděly musel být fakt oříšek, takže před panem překladatelem fakt smekám, tohle se prostě povedlo.

Tolik tedy ke grafické stránce (i když se tam možná přece jenom ještě vrátíme), ale k samotnému obsahu. Pokud to nevíte, kniha je tedy psaná jako soubor chatů, zpráv, přepisů rozhovorů, bezpečnostních kamer, vojenských dokumentací a já nevím čeho ještě. To jenom abychom si rozuměli. Hlavními postavami jsou Kady Grantová a Ezra Mason, dva dospívající, kteří se právě rozešli. Což je samozřejmě dost na pytel, ale asi větší problém nastává, když na jejich planetu zaútočí společnost BeiTech a oni se rázem dostanou do situace, kdy musí všechno stranou a oni se snaží přežít. No, a když se zdá, že jsou z nejhoršího venku, objeví se další věci, které by mohly znamenat jistou smrt.

Jak Kady, tak i Ezra jsou úžasné zábavné postavy, o kterých je radost číst. Na to, že jim někdo přepadnul planetu, se s tím vyrovnávají velice dobře. Kadyinou velkou zbraní, kromě umění nabourat se praktický kamkoliv, je sarkasmus, čímž mi byla okamžitě velmi blízká, protože já na tom jsem dost podobně. Dokonce je to občas tak špatné, že lidi kolem mě vlastně neví, co myslím vážně a co je ironie/sarkasmus. No a to hackování všeho kolem je taky dost obdivuhodné, ačkoliv tady se už neztotožňujeme, jelikož já jsem ráda, když svůj počítač zapnu. Obdivovala jsem ji za to, jak si dokázala udržet chladnou hlavu, dělat důležitá rozhodnutí a vyrovnat se s mnohými těžkými situacemi. Rozhodně se přidává do kroužku silných, soběstačných knižních hrdinek, ze kterých by si člověk měl vzít příklad.

Ačkoliv Ezra nebyl tak úplně hlavní postavou (čistě můj názor), tak jsem si ho stejně oblíbila. Podobně jako Kady velmi rychle dospěl a přizpůsobil se situaci způsobem, který je nanejvýš obdivuhodný. Jinak k němu nemám moc co říct, protože toho nechci prozradit příliš, takže si tu knihu budete muset přečíst ;-).

Jak jsem zmínila na začátku, nejsem velkou fanynkou sci-fi, ale tohle bylo skvělé. Tak strašně napínavé, že jsem při některých částech nedýchala a několikrát se o mě pokoušel infarkt. Fakt je to něco, co si musíte přečíst. Navíc je úžasné, že to mezi dnešní masou knih vyčnívá, ať už svým konceptem, formátem, nebo velikostí knížky, kterou v knihkupectví rozhodně nepřehlídnete. Opravdu jsem moc ráda, že jsem si ji mohla přečíst a nemůžu se dočkat druhého dílu, který si potřebuju přečíst hned teď.

Moje hodnocení:
5/5

Za recenzní výtisk děkuju e-shopu Megaknihy.cz
Zobrazování obrázku logo 2.png

You Might Also Like

1 komentářů

  1. Ja scifi tiež nejako nevyhľadávam, ale túto knihu by som si aj prečítala :)

    OdpovědětVymazat

Popular Posts