Doubleinfinity Book Club Review - What Light (Jay Asher)

2/01/2017 10:43:00 odp.

Původní název: What Light
Český název: Vánoční zázrak
Autor: Jay Asher
Počet stran: 272
Jazyk: Angličtina
Formát: E-book
Nakladatelství: Razorbill
Překlad: -
Rok vydání: 2016
Žánr: román, pro děti a mládež
Oficiální anotace (CZ): Sierra vede dva životy. Jeden v Oregonu, kde její rodina vlastní farmu vánočních stromků. A druhý v Kalifornii, kam před Vánocemi jezdí stromky prodávat. A opustit jeden vždycky znamená, že jí schází ten druhý. Tak to je až do posledních Vánoc, kdy Sierra potká Caleba. Caleb je vzorný kluk, jen před lety udělal obrovskou chybu a platí za ni dodnes. Ale Sierra nedá na jeho minulost a rozhodne se mu pomoct. To samozřejmě vyvolá vlnu nesouhlasu, falešných dojmů a podezření, ale Caleb se Sierrou přijdou na to, že jedna věc je silnější než tohle všechno: pravá láska.

Moje recenze: Já vím, opět mám měsíční zpoždění, ale prostě jsem neměla inspiraci a nedokázala jsem tu recenzi sepsat. Ale lepší později, než nikdy, no ne? Na prosinec byla tematicky vybrána vánoční kniha a to dokonce novinka Jay Ashere What Light (Vánoční zázrak). Od Jaye můžete znát 13 Reasons Why (Proč? 13x proto), což je jedna z mých nejoblíbenějších knížek a byla jsem tudíž zvědavá, jak si u mě povede jeho nová kniha.

Příběh se odehrává v Kalifornii, kam hlavní hrdinka Sierra jezdí hen pod Díkuvzdání prodávat vánoční stromky. No a jak to tak bývá, samozřejmě se tam potká s klukem, Calebem. No a samozřejmě, že to není andělíček strážníček, ale má tajemství, které ho dělají temným, záhadným a taky trochu nebezpečným. No a samozřejmě, že se do sebe zamilují. Tak samozřejmě.

No a to by byl děj ve zkratce. Jo, jak jste asi pochopili, je to klišé. Ale není to přesně to, co od vánočních příběhů chceme? Aby to bylo slaďoučké a šíleně neoriginální, aby se na každé stránce vyskytovaly stromeček, ozdoby, cukroví nebo sníh? Protože to já od vánočních knih očekávám. Nikdo nestojí o krvavé vánoční drama. A pokud vy jo, tak tohle nebude úplně kniha pro vás.

Takže jo, mě se to líbilo. Četlo se to hezky, bylo to vánoční, ne všechny části byly předvídatelné (třeba Calebova minulost, tam mohlo být asi milion možností) a je to takové to nenáročné čtení, které si vezmete, když se chcete naladit na Vánoce a nechce se vám přemýšlet. Bylo to hezky napsané, s postavami jsem neměla problém. Jak Sierra, tak Caleb byli sympatičtí, neměla jsem nutkání je přetáhnout palicí (nebo spíš vánočním stromečkem?). Líbilo se mi, že Sierra byla ochotna dát Calebovi šanci, ačkoliv ji všichni v okolí říkali, aby to nedělala. Ono totiž časem zjistíte, že na té minulosti až tolik nezáleží, lidé se neustále mění, někdy k lepšímu, někdy k horšímu, ale minulost by neměla určovat to, kým budete po zbytek života.

Asi jediný problém, který jsem s tím měla, bylo to, že to není nutně kniha, po které budu sahat každé vánoce. Hezké to bylo, četlo se to dobře, ale nestalo se tam nic, díky čemu se k tomu budu vracet a asi příští rok sáhnu po jiné knize. Takže se z toho nestane vánoční tradice, což mě docela mrzí. Tradiční vánoční filmy mám, knížku bohužel zatím žádnou, stále hledám. Ale jinak vám to za sebe můžu doporučit, pokud hledáte nějakou oddechovku před vánoci, tohle bude dobrá volba.

Moje hodnocení:
4/5

Recenze Amy:

There are so many things prickling in the back of my mind, threatening to take me out of this
moment. But instead of worrying about anything, I close my eyes, lean forward, and allow myself to believe in us.

Sierra žije dva životy - na farmě v Oregonu, kde se se svou rodinou stará o stromky, a v Kalifornii, kde je v předvánočním období prodávají. Při prodeji se seznámí s Calebem, který v minulosti udělal velkou chybu. Sierra v něm ale nevidí nebezpečného kluka a i přes všechna varování se do něj zamiluje, i když moc dobře ví, že jejich vztah bude trvat jen několik týdnů.

This-Caleb and I-can only end one way, with both of us getting hurt. And we already know the date that will happen. The longer we push this thing forward, the worse that hurt will be.
Co se týče postav, tak jsem s nimi neměla problém. Záhadný Caleb, který na tržišti kupuje až příliš mnoho stromků, se snaží si napravit reputaci a pomáhat ostatním. Přesto ho ale trápí chyba, kterou před několikati lety udělal a která otřásla jeho rodinou. Sierra se snažila jeho okolí ukázat, že se lidé mohou změnit. Líbilo se mi, že ho bránila, když on byl nejistý.

Even if there are reasons not to get involved, I still want to see his truck drive up to the lot again.

Sierra a Caleb se tedy musejí vypořádat s nepřátelským okolím, nesouhlasu rodičů Sierry a také tím, že za pár týdnů se jejich cesty rozdělí. V knize je nějaké to rodinné drama, hlavně tedy ke konci, ale rozhodně jí nechybí vtip (nejen díky věčně zmatenému Devonovi). Romance nevypadá uměle, autor knihy na postavy netlačil, čímž dodal jejich vztahu roztomilost.

He steps out into the cool air and comes around to my door. He takes my hand and helps me out. We hold each other's hands a moment more, standing so close. In this instant I feel closer to him than I have with any other guy. Even though I won't be here for long.

Kniha se týká témat viny, ztraceného prátelství a ukazuje, co může jedna hloupá chyba způsobit a že lidé se mohou změnit, ale ostatní změnu nechtějí vidět a ignorují ji. Jay Asher zde, stejně jako v Thirteen Reasons Why, pracuje s tématem pomluv. Ve What Light ovšem nevládne pochmurná atmosféra. Z každé stránky je cítit příjemná vánoční atmosféra. Knihu rozhodně doporučuji jako milé nenáročné (před)vánoční čtení. HODNOCENÍ: 4/5*

There are so many reasons the next week won't be easy for us. It's likely to feel worse each day we get closer to Christmas-to me leaving.

You Might Also Like

1 komentářů

Popular Posts