Doubleinfinity Book Club Review - Everything, Everything (Nicola Yoon)

Jazyk: Angličtina (Čeština)
Formát: E-book
Nakladatelství: Delacorte Books for Young Readers
Překlad: Vanda Senko Ohnisková
Rok vydání: 2015
Žánr: román, young adult
Oficiální anotace (CZ): Tato originální prvotina vypráví o dívce, která je doslova a do písmene alergická na celý svět. Je zavřená doma, nikam nesmí a skoro nikdo nesmí k ní. Když se ale do sousedního domu přistěhuje nová rodina a s ní i kluk jménem Olly, začíná se odvíjet komplikovaná "lovestory", která obrátí naruby všechno, úplně všechno, co osmnáctiletá Madeline dosud znala. Neotřelý milostný příběh je zajímavý i svým zpracováním - obsahuje Madelininy deníkové záznamy, poznámky, tabulky, seznamy či ilustrace. Ahoj. Jmenuji se Madeline Whittierová a jsem nemocná. Moje nemoc je vzácná a málo známá. Jsem totiž alergická na celý svět. Vůbec nevycházím z domu, nebyla jsem venku celých sedmnáct let. Jediní lidé, které vídám, jsou moje máma a ošetřovatelka Carla. Ale pak se jednoho dne u vedlejšího domu objevilo stěhovací auto. Vykoukla jsem z okna a uviděla ho. Byl vysoký, štíhlý a celý v černém - černé triko, černé džíny, černé tenisky a černá pletená čepice, která mu zakrývala vlasy. Zachytil můj pohled a upřeně se na mě zadíval. Já jeho upřený pohled opětovala. Jmenuje se Olly. Možná že nemůžeme předvídat budoucnost, ale některé věci přesto předpovědět můžeme. Například to, že se do Ollyho zamiluju, je jisté. A téměř jisté taky je, že to bude katastrofa. Příběh o bezmezné radosti i nekonečném smutku, které zažíváme, když prorazíme stěny své ulity a kvůli lásce uděláme něco úplně bláznivého (a smrtelně nebezpečného).

Moje recenze: Název knihy je opravdu doslovný. Hlavní hrdinka Madeline je alergická na všechno, opravdu na všechno. V podstatě na celý svět. Celý svůj život žije v bublině, pouze se svou mámou a ošetřovatelkou. Po nějakou dobu jí tento život vyhovuje, je na něj zvyklá a nic jiného v podstatě nezná, proto jí nemá co chybět. Ovšem do doby, než se do sousedního domu nastěhují noví sousedé. A s nimi i Olly. V té chvíli Madeline začne přemýšlet nad tím, o co všechno vlastně přichází.

Kniha je svým tématem dle mého názoru originální, protože ačkoliv je spousta knih o rakovině a jiných nemocích, neslyšela jsem o žádné jiné, která by se týkala touto vzácnou formou alergie. Pokud ovšem čekáte nějakou medicínskou příručku, tak to pozor, je to sice důležitou součástí příběhu, ale ne tou hlavní. Všechno, úplně všechno je kniha o lásce, o životě, o riskování, o tom, co všechno jsme schopni udělat, abychom dosáhli toho, co ze všeho nejvíc chceme.

Madeline je velice sympatická hrdinka, která sice tráví celý svůj život uvnitř domu, ale nevidíte ji nad svým osudem fňukat, je schopná radovat se z toho, co má. Částečně je to asi ovlivněno tím, že opravdu nic jiného nezná, ale i tak je to holka, o které je radost číst.

Olly, kluk, tajemný kluk, který se zničeho nic objeví v životě Maddy. Velmi se mi líbilo jeho chování k Maddy, jak akceptoval, kdo je, byl schopný s ní jednat jako s normálním člověkem, ale zároveň respektoval její nemoc. Upřímně, tohle chování je trošku nereálné, protože přiznejme si to - který kluk by se takhle zachoval? Ale tak jako literární hrdina super.

Celá kniha je velice čtivá, jakmile se začtete, nebudete se moct odtrhnout, tak moc vás do sebe příběh vtáhne. A můžu vám slíbit, že na vás čeká i spousta zvratů, které opravdu nečekáte. Navíc je kniha i zajímavě graficky zpracovaná, najdete tam různé obrázky, grafy a podobné věci. O ilustrace se postaral manžel Nicoly Yoon David.

Knihu vám můžu doporučit všemi deseti, opravdu je to velice zajímavý a jedinečný příběh, který si musí každý povinně přečíst.

5/5

Recenze Amy:

Maybe we can't predict everything, but we can predict some things. For example, I am certainly going to fall in love with Olly. It's almost certainly going to be a disaster.

Madeline není jako jiné dívky. Trpí vzácnou chorobou, která ji doslova uvěznila ve vlastním domě. Cokoliv z vnějšího světa jí může způsobit tak vážné problémy, že by mohla zemřít. Již od malička ji dělají společnost pouze její matka, ošetřovatelka Carla a bílé stěny jejího pokoje. Ale pak se do vedlejšího domu přistěhuje Olly. Olly, který jí pomůže poznat celý svět.

Everything, Everything je kniha, o které jsem se domnívala, že si ji hned zamiluji. Bohužel mě docela zklamala. S Madeline toho mám opravdu hodně společného, proto mě překvapilo, že mě její příběh moc nezasáhl. Když byla uzavřená ve své bublině jen s matkou a ošetřovatelkou, tak všechny její dny probíhaly prakticky stejně, ale když se přistěhoval Olly, tak úplně ztratila hlavu a celé dny myslela jen na to, jak by s ním mohla být.

Netrvalo dlouho a Maddy byla až po uši zamilovaná, což nakonec vedlo k tomu, že začala lhát a vyhýbat se matce. Abych byla upřímná, tak mě její zamilovanost dost vytáčela a připadala mi dost otravná. Nemůžu si pomoct, ale jak Madeline, tak Olly mi připadali ''nedodělaní''. Myslím, že kdyby se autorka trochu více zaměřila i na Ollyho rodinu, tak by to knize prospělo.

Kniha se čte dost snadno. Mám ráda knihy, kde jsou obrázky, grafy nebo cokoliv jiného doplňující text, a tady toho je opravdu požehnaně. Celkově mi připadal samotný text a konverzace hlavních hrdinů docela nudný, proto jsem za ty obrázky byla docela ráda. Kapitoly byly krátké, a tak i proto se kniha dobře četla. Někdy byly ale až příliš krátké. Jelikož je Madeline velká knihomolka, objevují se tu i reference a její názory na různá klasická díla.

Kniha je velmi oddechová, nemusí se u ní vůbec přemýšlet. Určitě se zalíbí fanouškům Hvězd od Greena, protože si jsou tato dílka velmi podobná. Hvězdy mě i přes chválu ze všech stran nezaujaly a na Everything, Everything mám skoro stejný názor. Sice by se v knize našlo několik zajímavých citátů o životě, které mě donutily přemýšlet, ale celkově pro mě byla kniha zklamáním. HODNOCENÍ: 2/5*

Love is worth everything. Everything.