Doubleinfinity Book Club Review - Six of Crows (Leigh Bardugo)

Jazyk: Angličtina (Čeština)
Formát: E-book
Nakladatelství: Henry Holt and Company
Překlad: Julie Žemlová
Rok vydání: 2015 (2017 CZ)
Žánr: fantasy
Oficiální anotace (CZ): Ketterdam - rušné přístavní město, kde se dá za peníze koupit naprosto cokoliv. Nikdo to neví lépe než Kaz Brekker, fenomenální podvodník a zloděj. Neštítí se žádné špinavé práce a dokáže vybruslit z každé situace. Jednoho dne dostane nabídku, na kterou by kývl jen šílenec. Pohádková odměna však několikanásobně převyšuje všechna nebezpečí, která ze sebevražedné zakázky plynou. Sám to ale nezvládne. Bude potřebovat další pomocníky… Trestance prahnoucího po pomstě. Zázračného střelce se slabostí pro hazardní hry. Černou ovci z prominentní rodiny na útěku z domova. Špiónku pohybující se neslyšně jako stín. Dívku využívající svoji krásu jako smrtící zbraň. Šest nebezpečných psanců se pokusí o nemožné - vloupat se do Ledového paláce, nejstřeženější pevnosti světa. Kdo z nich přežije? Jaká tajemství vyplavou na povrch? Odvrátí nebezpečí, které hrozí světu?

Moje recenze: Pokud hledáte něco romantického o princi na bílém koni, tak jsem na špatném místě. Kaz Brekker je totiž proradný parchant, který se nebojí udělat cokoliv. Klidně i vloupat se do nejstřeženějšího místa na zemi. Samozřejmě ne sám, není přece blázen, že ano. Vezme si sebou pomocníky, kteří jsou jen o něco méně prohnilí, než je on sám. A to zní jako dost dobrá jízda, ne?

Šest vran je všemi směry opěvovaná kniha. Pokud jste o ni neslyšeli, tak snad ani nežijete. Milují ji v zahraničí. U nás byla reklamní kampaň tak velká, že ji opravdu nikdo nemohl přehlédnout. A stojí to tedy za to? Z mého úhlu pohledu bohužel ne. Ano, jdu proti proudu, ale já z toho zas tak odvázaná nebyla.

Šest vran byla první kniha, kterou jsem od Leigh Bardugo četla. A to byla možná moje první chyba. Její prvotina Griša totiž skvěle uvádí do celé problematiky tamního světa, a navíc je prý v Šesti vranách zmíněný osud její hlavní hrdinky Aliny (upřímně, tuhle pasáž jsem asi někde přehlídla, ale nestěžuju si. Takže když jsem začala číst vrány, netušila jsem, o co se tam jedná. Co to je za svět. Kdo jsou Grišové, co znamená jaký "rod", nebo jak to nazvat (prostě ty jejich schopnosti), prostě nic. Tudíž jsem se v tom ztrácela a tím pádem mě to už od začátku tolik nebavilo. Evidentně jde toto přečíst jako první, ale z vlastní zkušenosti bych vám doporučovala přečíst nejprve Grišu.

Musím přiznat, že svět má Leigh vymyšlený opravdu dokonale, jakmile tomu porozumíte, tak zjistíte, jak je komplexní a jedinečný, takže tady klobouk dolů. Sice jsem se v tom ztrácela, ale i přesto, tohle by šlo. Dějové linie taky dobrá, rozhodně se tam nachází minimum plochých míst, ve kterých se nic neděje, a vy si říkáte, kdy už to skončí. Opravdu je tam skvělá akce.

Kaz Brekker je jedna z nejpopulárnějších postav současnosti a já chápu proč. Takhle dokonalého bad guye jsem snad ještě nikdy neviděla. A není to bad guy typu Rhysand, který je sice arogantní, ale v jádru zlatíčko. Kaz je parchant v tom nejčistším slova smyslu, on v sobě snad nemá jedinou hodnou buňku. A to ho činí jedinečným, protože opravdu dostanete to, co čekáte. Musím uznat, že to je jedna z nejlépe napsaných postav, jaké jsem v knihách našla.

Bohužel totéž nemůžu říct i o ostatních postavách. Neberte to špatně, ono na nic nejspíš nic špatného nebude, ale zaprvé je samozřejmě ve všech ohledech zastíní Kaz a zadruhé i bez něj neměli nic, co by mě na nich zaujalo a uvízlo mi v paměti. Takže za tu dobu, co jsem to dočetla, mi už prostě zmizely veškeré vzpomínky na ně, nezanechali vůbec nic

Proč jsem ale na začátku řekla, že z knížky nejsem odvařená, když tvrdím, že je tam geniální postava, akce a minimum nudy? No, bohužel já se nudila. Od začátku jsem v celém tom světě plavala a nebyla jsem schopná se chytit. Tím pádem mi nejspíš unikla spousta důležitých věcí a já byla zmatená ještě víc. A tím pádem mě to i nudila a nikdy jsem nebyla schopna se do příběhu správně položit. Možná, že až dočtu Grišu, budu na tom jinak, ale to zjistím až časem. Takže osobně sice nejsem zrovna nadšená, ale přesto si myslím, že ta kniha je velmi pravděpodobně úžasná, což jen dokazují všechny ty pozitivní recenze. Takže pokud jste četli Grišu, tak si přečtěte i Šest vran, bude to pro vás příjemné doplnění už známého světa. A pokud jste Grišu nečetli, i tak dejte Šesti vranám šanci, pokud tedy milujete fantasy. Je velká pravděpodobnost, že si ji zamilujete.

3/5

Recenze Amy:

"This isn't a job for trained soldiers and spies. It's a job for thugs and thieves."

Kaz Brekker není jen tak ledajaký zločinec. Kaz se nezastaví před ničím a vykoná i špinavou práci. Když jednoho dne dostane nabídku, za kterou by získal velké množství peněz, tak neváhá. Úkol - proniknout do nejstřeženější věznice a osvobodit vědce, jehož objev by ve špatných rukou znamenal zkázu světa - však nedokáže sám.

"Barrel boys don't have parents. We're born in the harbor and crawl out of the canals."

Omlouvám se, že je tato recenze (nebo spíš moje myšlenky během čtení) taková zmatená a kostrbatá, ale vzhledem k tomu, že takhle jsem se při čtení této knihy cítila, tak se to asi hodí. Upřímně se mi do této knihy vůbec nechtělo - je to fantasy kniha v angličtině a oficiální anotaci jsem pořádně nepochopila, takže jsem věděla, že to bude náročná četba. Bylo to ale ještě složitější, než jsem si původně myslela.

For now they were safe. But despite the rattle of the wagon's wheels, Inej could tell Kaz's breathing had gotten worse-shallow, rapid pants like an animal caught in a trap. It was a sound she'd never thought to hear from him.

V první kapitole se děj zaměřuje na jakéhosi Joosta a jeho vyvolenou. Mylně jsem si myslela, že jejich příběh bude pokračovat i v dalších kapitolách, takže pro mě byl docela šok, když v další kapitole o nich nebyla ani zmínka. Tohle byl další důvod, proč jsem byla zmatená. Navíc hned v druhé kapitole se vyskytovala spousta postav (a aby to nebylo jednoduché, tak měly docela divná jména). Některé z nich si čtenář potřebuje zapamatovat, některé se dál v knize nevyskytují. Vůbec jsem netušila, kdo je kdo, kdo je proti komu, kdo je s kým a co se tam vlastně děje. A do toho se mi pletly místní názvy, druhy vojáků s nadpřirozenými schopnostmi z Ravky a celkově všechno. Tento celý svět byl tak složitý, že jsem v tom měla úplný hokej. Začátek knihy pro mě byl tak matoucí, že jsem to ani nechtěla číst. Jinými slovy - dostavila se čtecí krize.

The water hears and understands. The ice does not forgive.

Knihu jsem kvůli krizi četla opravdu hodně dlouho. Zdálo se mi, že se tam ze začátku nic moc nedělo a že Kazovi a jeho kumpánům příprava na cestu trvá moc dlouho. Na druhou stranu to ale nebylo tak špatné - aspoň jsem mohla trochu poznat postavy a zorientovat se, jak to vlastně v jejich světě funguje. Postupně se v knize odhaluje bolestivá minulost postav, díky kterým čtenář pochopí jejich chování. Právě flashbacky skvěle oživovaly knihu a ukazovaly, že to nejsou jen zločinci a že jejich životy jsou složitější, než by si čtenář myslel.

The heart is an arrow. It demands aim to land true.

Všechny hlavní postavy jsem si nakonec oblíbila, i když některé z nich nebyly tolik výrazné. Nejraději jsem měla ovšem Inej, která i přes všechno zlé, co se jí přihodilo, neztratila víru, a Kaze, který je sice nemilosrdný, ale zároveň velmi chytrý. Některé jeho výroky by se mohly pokládat jako narážky nejen na imaginární svět, ale i na náš reálný svět. I některé země si jsou velmi podobné s reálnými státy. Asi od poloviny knihy jsem se dokázala zorientovat natolik, že mě začala bavit. Poté jsem hltala každé slovo a každý zvrat, kterých tam je požehnaně.

"You'll get what's coming to you someday, Brekker."
"I will," said Kaz, "if there's any justice in the world. And we all know how likely that is."

Kniha má velmi ponurou atmosféru - zaměřuje se na kriminálníky, nevěstince a ukazuje na rozdíly ve společnosti - jedni jsou spodina a otroci, druzí jsou boháči. Jsem docela zklamaná, že mě kniha nechytla už od začátku, protože přesně takovou atmosféru mám moc ráda. Six od Crows je opravdu originální kniha. Je spousta knih, které se zaměřují na hrdiny, kteří mají za úkol zachránit království, svět či nějakého člověka. Zde postavy nejsou ani tak hrdinové, ale spíš antihrdinové. Jsou to kriminálníci, kteří sice de facto mají zachránit svět před pohromou, ale toto není jejich cílem. Jejich cílem je dostat za osvobození rukojmí odměnu. Přesto ale čtenář během čtení zjišťuje, že vůbec nejsou tak sobečtí, jak se na první pohled zdá.

For all his selfishness and cruelty, Kaz was still the boy who had saved her. She wanted to believe he was worth saving, too.

Postavy i svět jsou velmi dobře propracované. Leigh Bardugo vytvořila opravdu velmi složitý svět, do kterého zasadila neokoukané postavy se složitými vztahy a minulostí. Sice se nemusí před touto knihou číst trilogie Grisha, přesto by mi to určitě ze začátku pomohlo se do knihy lépe začíst. Plánuji si Six of Crows přečíst ještě jednou, ale tentokrát až budu mít načtenou trilogii. Rozhodně ale knihu doporučuji, protože příběh je opravdu originální a neobvyklý. Je ale potřeba počítat s tím, že kniha je opravdu velmi komplikovaná na porozumění, čímž je ale vlastně tak zajímavá. HODNOCENÍ: 4/5*

They'd come to the Ice Court scurrying like rats. Live or die, they were going out like an
army.